Hogyan küzdjük le a bezártsággal járó depressziót?

A COVID-19 járvány miatti bizonytalanság félelmet váltott ki mindenkiből, és nemcsak mert fizikai értelemben tartunk a vírustól, hanem mert annak következményei megváltoztatták a mindennapjainkat, ami lelkileg is megterhelő.

A gyász, a veszteség élménye, a társas kapcsolatok felbomlása, a munkanélküliség mind jelentős lelki megrázkódtatás azoknak is, akik eddig nem küzdöttek depresszióval, de különösen azok számára drasztikus a változás, akik már ezelőtt is mentális betegségben szenvedtek. A stressz nemcsak a hangulatra nyomhatja rá a bélyegét, hanem rengeteg krónikus betegség forrása lehet, emellett hajlamosít a fizikai inaktivitásra, ami komolyan legyengíti a szervezetet, emiatt a fertőzések is könnyebben kialakulhatnak.

Bár a jelenlegi vírus helyzetben sokan alulértékelik a lelki egészséget, valójában, amikor korábbi pandémiák (SARS, H1N1, Ebola) mentális egészségre gyakorolt hatásait vizsgálták, a kutatások érzelmi zavarokról, depresszióról, rossz hangulatról, ingerlékenységről, alvászavarokról, poszttraumás stresszről számoltak be. Amelyek kiváltó oka legfőképpen a szociális távolságtartás. Azt is kimutatták, hogy a karantént követően megnőtt az öngyilkosságok száma, valamint a függőségek: alkohol, drog és játékfüggőség is jelentősen növekedett, a párkapcsolati és a gyerekek ellen elkövetett bántalmazások gyakoribbá váltak.

COVID-19

A barátoktól, a családtól való elszigeteltség, a közösségi terek, éttermek, edzőtermek bezárása, és az otthoni munkavégzés miatt nincs rendszeres rutin az életünkben. Otthon dolgozunk, otthon eszünk, otthon pihenünk – manapság az életünk egy színtéren játszódik. Ez kiválthat néhány új vagy régi negatív szokást. Fontos, hogy kialakítsunk egy új rutint, ami segít rendszert teremteni a mindennapjainkban. Ossza be az idejét: munka, szórakozás, edzés, pihenés, stb.

A pozitív és építőjellegű kapcsolatok döntő fontosságúak a lelki egészség megőrzésében. Most jobban rávagyunk szorulva a virtuális kapcsolattartásra, mint eddig bármikor, ha személyesen nem is találkozhatunk szeretteinkkel, nem szabad elhanyagolnunk egymást! A körülményekhez mérten igyekezzünk legalább heti egyszer telefonon vagy videóchat-en beszélgetni azokkal, akik fontosak számunkra. Ezzel is tudatosítva magunkban, hogy együtt vagyunk ebben, akkor is, ha most fizikai értelemben esetleg egyedül vagyunk.

Kérjen segítséget!

A depresszió nem gyengeség, nem kell szégyellni, ezért ha észreveszi, hogy befolyásolja életminőségét, családi életét és jólétét, ne habozzon, kérje szakember segítségét!

Hogyha fizikai tüneti koronavírusra utalhatnak, keresse fel kezelőorvosát vagy kérjen mobilszűrést otthonába weboldalunkon! 

Leave A Comment