Étkezési szokások a pandémia alatt

A koronavírus minden szempontból kihívás elé állít minket, hiszen nem csak a betegséggel járó félelemmel kell megküzdenünk, hanem a megváltozott életkörülményekkel is. A hétköznapi megszokott rutin felborulása az étkezési és a vásárlási szokásainkat is megváltoztatta.

Sokan arra kényszerültek, hogy otthonról végezzék a munkájukat, miközben olyan napi feladatok elvégzésére is ügyelni kell, mint a bevásárlás és a főzés. Nem meglepő tehát, hogy a vásárlási és az étkezési szokásokat olyan dolgok befolyásolják, mint a kényelem, az egyszerűség és a gyorsaság. A depresszió, a szorongás, a magány és az unalom stressz evéshez vezethet. A jelenlegi helyzetben még inkább oda kell figyelnünk a megfelelő alapanyagok beszerzésére és az egészséges táplálkozásra, hogy elegendő vitaminhoz és ásványi anyaghoz juttassuk a szervezetünket.

 

A vírus hatása a vásárlási szokásainkra

Tavasszal az első hullám alatt, az emberek kifosztották a boltokat és a karanténra készülve legfőképpen liszttel, élesztővel és konzervekkel töltötték meg a konyhát. Egyeseknek a kijárási korlátozás miatt több idejük lett a főzésre, másoknak a napi feladatok mellett már nem jut idejük rá, ezért a mirelit készételek iránti kereslet egyre nagyobb mértékben nő.

Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit szerint most kiemelten fontos odafigyeljünk, arra, hogy ne pazaroljunk:

 

„Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Ki tudja, akár még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt. Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen. Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amihez napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit, vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”

A vírus hatása a gyerekek étkezésére

A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért program keretében a magyar családok táplálkozási szokásait vizsgálta a karantén alatt. A felmérés célja az volt, hogy megvizsgálja az étkezési szokások átalakulását a járvány idején. A karantén alatt a válaszadók egyharmada együtt ebédelt a családjával, a megkérdezettek negyven százaléka szerint nem történt változás a járvány előtti időhöz képest, ők többségében férfiak és közel kétharmaduk vidéken lakik. A Nestlé kutatásából az is kiderült, a receptválasztáshoz mindenféle segítséget igénybe vesznek a szülők, de a gyerekek kívánsága a megkérdezettek közel 80 százalékánál döntő szempont, így ők is hozzájárulnak a táplálkozási szokások átalakulásához. A felmérés szerint a palacsinta lett a legnépszerűbb étel, de a különböző édességek és péksütemények is felkapottak. 

COVID-19

Tompa Gábor, a Nestlé vállalati kommunikációs igazgatója szerint azok a gyerekek, akik részt vesznek a főzésben több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, nyitottabbak az egészségesebb étkezési szokások kialakítására, kiegyensúlyozottabban táplálkoznak, a közös főzés során jobban megismerik az összetevőket, fogásokat, alapanyagokat.

COVID-19

Gyógyszerek és Vitaminok

A megfelelő táplálkozás is a védekezéshez szükséges külső erőforrást biztosítja. Veszélyes, ha a mozgásszegény életmód kalóriagazdag táplálkozással párosul, hiszen tudjuk, hogy a koronavírus különösen a krónikus alapbetegségekben szenvedőkre veszélyes. Ezek közül ki kell emelni a cukorbetegséget és a szív- és érrendszeri, valamint légzőszervi megbetegedéseket, melyek elégtelen kontrollja fokozhatja egy esetleges fertőzés súlyosságát. Addig is, amíg nincs megfelelő specifikus válaszunk a kórokozóra, az általános védekezést a megváltozott körülmények közepette is igyekezzünk biztosítani!

A szervezet ellenálló képességét különböző vitaminok szedésével lehet erősíteni. Vírusellenes vitamin nincsen, de a szervezet védekezésében meghatározó sejtjeink működése külső támadás esetén fokozottan igényelhet külső erőforrásokat. A C- és D-vitamin esetében nem a speciális hatásaik, hanem az általános kondicionáló szerepük fontos. További szempont, hogy a fokozott sejtanyagcsere olyan saját anyagok termelését is megemeli, amelyek nagyobb mennyiségben képződve károsítóvá válhatnak, és a C-vitamin, illetve a szelén és a cink többek között ezek ellen is véd. Ezért fontos a megfelelő mennyiségű vitamin és nyomelem bevitele, amelyet a természetes forrásokon kívül vitaminkészítmények szedésével lehet elérni.

Leave A Comment